Week one - student of toerist? - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van miloumarique - WaarBenJij.nu Week one - student of toerist? - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van miloumarique - WaarBenJij.nu

Week one - student of toerist?

Blijf op de hoogte en volg

07 September 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Na al die mailtjes, telefoontjes, treinreisjes en noem maar op van afgelopen half jaar, zit ik nu goed en wel aan de andere kant van onze mooie aarde. En hell yeah, wat is Seoul groot en warm en schoon en chill! Alleen maar aardige mensen, (te veel) steile trappen, airco, grappige geluidjes en heerlijke etensgeuren.
“Hoe laat is het nu bij jou?” Dat is misschien nog wel de meest gestelde vraag van de afgelopen anderhalve week. Het is hier zeven uur later dan in Nederland en is toch best een tijdsverschil! Gelukkig heb ik nauwelijks last gehad van een jetlag – daar was ik veel te moe voor.
Een ruime, nieuwe kamer en chille kamergenoot zorgen voor een lekker plekkie. Ik zit in een relatieve rustige buurt zo’n 10 minuten lopen naar het station/supermarkt etc. en 20 minuten naar de campus. Daartussen zit een leuk buurtje met allemaal kleine restaurantjes en barretjes. Dit is de plek waar je meestal samen eet. Voor omgerekend €4,- heb je een volledige maaltijd!
Over eten gesproken… Het pittige valt tot nog toe erg mee en het is allemaal supergezond en lekker. Alleen voor de baby octopusjes heb ik vriendelijk bedankt. Ook het met stokjes eten gaat echt prima, inmiddels ben ik van linkerhand naar rechterhand geswitcht. Met links eten schijnt nogal onbeleefd te zijn en je wilt natuurlijk geen Koreanen beledigen. Zo zijn er nog wel meer Koreaanse regeltjes.
Het nachtleven in Seoul is ook niet oninteressant te noemen! Elke wijk heeft zijn eigen specialiteit en verschillende mensen. In de ene buurt stikt het van de Noraebang (Koreaanse Karaoke), Itaewon is prima en vol van Amerikanen en beschikt over de enige gay-scene in Seoul (misschien ook wel van Korea), Gangnam (ja inderdaad, van Gangnam-style) is chic, hip en duur en Hongdae vol studenten en artiesten. Genoeg om te doen dus! Daarnaast kun je hier ook rustig midden in de nacht kleding gaan shoppen.
Van de week heb ik mijn Koreaanse mentor ontmoet. Hij was erg verlegen en houd van Koreaanse ballads. Vooral Engels praten maakte hem onzeker, ookal was het helemaal niet zo slecht. Na de introductie gingen we met een grote groep ergens wat drinken en toen kwam er een andere kant naar boven van mijn mentor! Drinken kunnen die Koreanen namelijk wel. Ze staan niet voor niets op nummer 2 (of 1) op de wereldranglijst wat betreft de hoeveelheden drank. Ondanks dat ze hard moeten studeren, kunnen ze drinken als een male. Het is ook niet ongewoon om dronken (of gewoon met een drankje) mensen over straat te zien lopen (of te zitten, liggen, kotsen..). En dat voor middernacht! Mijn mentor ging er ook aardig zat vandoor (veel drinken betekent namelijk niet dat ze ook beter tegen drank kunnen, integendeel), voor twaalven, want de volgende ochtend moet er weer gestudeerd worden. Ik denk dat Koreanen enige (studenten) zijn die met een kater kunnen studeren..
Afgezien van feesten en Koreaans eten, heb ik ook een beetje de toerist uitgehangen. Ook de komende dagen zal dat zo zijn, want ik heb alweer vakantie! Het is namelijk Chuseok. Het is een soort Thanksgiving, waarbij de meeste Koreanen naar hun (groot-)ouders gaan, rijstcake eten en een ceremonie houden waarbij de ouderen de jongeren wijze raad geven (ben gezond, studeer hard etc.) én een envelopje met geld. Ook leuk! Afgelopen week ben ik in Namsan park geweest (ligt midden in Seoul), heb ik gestruind over een eeuwenoude markt (Namdaemun market), heb ik de Namsan berg beklommen waarop de N-Seoul Tower staat en heb ik het grote paleizencomplex Gyeongbokgung bezocht. Erg cool! Eens kijken of we morgen langs de Han river kunnen biken!
Annyeong !

Liefs, Milou

  • 07 September 2014 - 16:28

    Ingeborg Zieleman:

    Dag lieve Milou, gaaf om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Hopelijk kom je nog aan studeren toe;-)
    LIefs Ingeborg

  • 07 September 2014 - 17:18

    Jolianne:

    Jeetje milou wat heb je al veel gedaan en uitgevogeld. Klinkt als een echte student, geen toerist. Je weet al waar te feesten te eten en te shoppen. De basis van een goed studenten leven. Geniet ervan en goed idee deze site. Tuut jolianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Sept. 2014
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 2187

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 23 Januari 2015

Soul of Seoul

Landen bezocht: